maanantai 12. kesäkuuta 2017

KESÄ ILMAN PUUTERIA



Päätin olla käyttämättä puuteria tänä kesänä. Tai siis: päätin olla käyttämättä "ihonpeittämismeikkejä", jotka tässä vaiheessa mun elämää on koostuneet Laveran puuterista ja silmänalusille laittamastani kimaltelutöhnästä. Kovin vahvaa meikkiä en ole siis käyttänyt tähänkään asti, mutta nyt päätin jättää nuokin pois kesän ajaksi.

Tähän on oikeastaan kaksi syytä. 

Ensimmäinen on se, että ihoni on tänä keväänä mennyt huonompaan kuntoon. Asiaan vaikuttavat varmasti stressi ja ne hormonitkin, mutta tämän lisäksi olen pohtinut paljon kosmetiikankäyttö- ja ihonhoitorutiinejani. Olen 13-vuotiaasta lähtien käyttänyt meikkiä. Joskus säännöllisemmin ja enemmän, toisinaan taas epäsäännöllisemmin ja vähän vähemmän. Ajatusmaailmani on tässä viimeisten melkein kymmenen (!!) vuoden aikana muuttunut jonkin verran, ja nykyään pyrin elämään mahdollisimman luonnonmukaisesti. En siis halua tunkea kemikaaleja iholleni samalla lailla kuin ennen.

Toinen syy on se, että haluan haastaa itseäni. Saattaa kuulostaa tosi tyhmältä, mutta mua oikeasti vähän jännittää. Olen ollut nyt kuusi päivää laittamatta puuteria, ja mua on jännittänyt mennä kauppaan, Tampereen keskustaan ja Helsinki-Vantaan lentokentälle. Joku tätä lukeva saattaa vähän ihmetellä, miksi teen ison numeron siitä, että päätin olla käyttämättä enää luonnonkosmetiikkapuuteriani, mutta mulle tää on oikeasti aika iso juttu.

Teen vielä selväksi sen, etten tuomitse meikkiä käyttäviä ihmisiä. Enkä myöskään väitä, että kaikkien pitäisi tehdä kuten minä. Itse asiassa olen vahvasti sitä mieltä, että jokaisella on oikeus tehdä juuri niin kuin itse parhaaksi näkee. Ja tässä onkin jutun juju.  Mä en peitä ihoani meikeillä siksi, että haluaisin niin itse, vaan siksi, että pelkään kamalasti näyttäväni muiden silmissä rumalta ilman meikkiä. Pelkään, että ihmiset katsoo mun tukkeutuneita ihohuokosia ja ajattelee, että olen ruma ja iljettävä. Jep.

Nyt tähän ainakin tulee muutos. Tänä kesänä kaikki pääsee ihan vapaasti ihailemaan mun ihohuokosia ja kiiltävää ihoa! Ja luultavasti kaikki selviää tästä kokemuksesta hengissä. Aion silloin tällöin edelleen, kun siltä tuntuu, käyttää ripsiväriä ja luomiväriä ja silmänrajauskynää, koska se on mun mielestä toisinaan kivaa. Useimpina päivinä täällä Sveitsissä hengailen joka tapauksessa ilman meikkiä. Vietän suurimman osan kesästäni täällä, joten siksi rajaan myös tämän projektin (toistaiseksi) tähän kesään. Jostain syystä nimittäin tunnen vähemmän paineita ulkonäöstäni täällä. 

No, siinä se! En oikeastaan tiedä, mitä odottaa. Voi olla, että ahdistun ja häpeilen tämän projektin aikana, tai sitten tämä onkin helpompaa kuin osasin odottaa. Aika näyttää, ja kerron varmasti ainakin kesän lopussa fiiliksistä tänne taas.  

Larissa

6 kommenttia:

  1. Itsekin lopetin n. 3 vuotta sitten kaiken pohjameikin käytön, enkä ole takaisin kaipaillut. Aiemmin meikkivoiteen, puuterin ja poskipunan/aurinkopuuterin ym korostustuksen käytöstä siirryin naturaaliin vähemmän nättiin ihoon, mutta rennompaan mieleen. Ja oikeastaan aika nopeasti se ihokin alkoi näyttää paremmalta :D

    Laiskuuttani en voisi enää kuvitella puskevani naamaan ripsiväriä ja kulmakynää enempää meikkiä, ja olen muutenkin nykyään tyytyväisempi meikittömään(kin) peilikuvaani. Tsemppiä sulle puuterittomaan kesään! :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon kommentista, näistä jutuista on parasta lukea muidenkin kokemuksia! :-) xx Itse uskon myös että tärkeimmän muutoksen on tapahduttava korvien välissä. Oon jo nyt huomannut, että kun monta päivää hengailee ilman meikkiä, niin oma peilikuva miellyttää aina vaan enemmän!

      Poista
  2. Oot todella kaunis ihminen, niin sisäisesti kuin ulkoisestikkin! <3 Mä itsekkin olen vähentänyt meikkaamista aika ajoin ja välillä itseäkkin ahdistaa kiiltävä iho :/ Ja ajattelin juuri ihon parasta, että se saisi hengähtää kun ei meikkaa niin usein. Mutta en kyllä huomannut eroa omassa ihossani, että olisi mennyt parempaan suuntaan kun meikkaa vähemmin. Mutta siis voihan se kuitenkin tehdä hyvää vaikkei sitä niin näkisikään :D Mun iho kyllä kiiltää kaikista meikeistä huolimatta, joten en tiedä onko niitä niin tarpeellista käyttää ainakaan näin kesällä :) Tsemppiä kovasti sulle, hyvin tuo menee!!<3

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Voi kiitos Niina! ♥ Ymmärrän hyvin, ja loppujen lopuksi oon varma että ketään muuta ei häiritse vaikka meidän iho vähän kiiltelisikin! :-) Pitää vaan ottaa itse rennompi asenne!

      Poista
  3. Sun ihohan on tosi nätissä ja hyvässä kunnossa! Voin kyllä samastua sun fiiliksiin. Olin just kuukauden reppureissulla, enkä meikannut koko reissun aikana lainkaan. Voin sanoo, että oli melkosen vapauttavaa! Oon kärsinyt iho-ongelmista tosi pitkään, joten oli tosi iso askel olla kokonainen kuukausi ilman meikkiä - normaalisti kun en normaalisti pysty meneen ovesta ulos ilman pohjameikkiä. Asiaa ei varmastikaan auta Tampereen keskustassa asuminen :-D

    Reissun jälkeen ajattelin, että noniin nyt vähennän meikkiä ja pidän tän huolettoman hippiasenteen, mut jotenkin kummasti täällä kaupungissa asuminen lisää ulkonäköpaineita merkittävästi. Komppaan sua siinä, että tosi usein sitä meikkaa vain muiden takia, eikä itsensä vuoksi. Olis niin superhelppoa ja tervettä olla jatkuvasti meikkaamatta, mutta liian usein ajattelee muiden mielipiteitä. Nyt reissun jälkeen oon kuitenkin koittanut ottaa pieniä askelia ja meikkaan kunnolla lähinnä töihin.. Suuripieni askel oli myös keskustassa hengailu ilman meikkiä, just niin kuin sullakin :-D Ehkä se tästä, otetaan vaan pieniä askelia ja kohta huomataan, ettei se meikittä oleminen ookkaan niin merkittävää, vaan ihan normaalia. Typerää huomata, kuinka oma ajattelumaailma on muuttunut näin "surullisesti".

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos paljon kehuista ja kommentista! <3 Kiva lukea muidenkin ajatuksia ja kokemuksia! Ja hei älä turhaan ainakaan moiti itseäsi, vaikka onkin tullut vähän "takapakkia" ton suhteen. On vaikea olla yhtäkkiä välittämättä _ollenkaan_ toisten mielipiteistä, varsinkin tommosessa tilanteessa kun pitkän ajan päästä palaa vanhoihin kuvioihin ja ympäristöön. Kuten itse sanoitkin: pienin askelin! :)

      Poista

Kiitos ajatuksistasi ♥