torstai 8. kesäkuuta 2017

SOMESTA, VERTAILUSTA, LUOVUUDESTA


Joskus selaan tuntikaudet toisten Instagram-tilejä ja blogeja, ja vertailen itseäni muihin. Huomaan ahdistuksen kasvamisen ihan fyysisesti. Jotenkin onnistun kiinnittämään huomiota aina vain niihin asioihin, jotka tukevat omaa huonommuudentunnettani:

Jonkun toisen blogilla on aina enemmän lukijoita kuin omallani. Joku toinen tekee niin hyviä YouTube-videoita niin suurelle yleisölle, ettei minun kannattaisi koskaan edes aloittaa. Jollain on niin monta seuraajaa Instagramissa, etten edes tiedä, miten hän on siinä onnistunut. Ja joka tapauksessa näillä tyypeillä on paljon kivemmat vaatteet, paljon parempi itsetunto, paljon siistimpi elämä ja paljon valokuvauksellisempi naama kuin minulla.

Noiden someselailutuokioiden jälkeen olo on uupunut ja ryytynyt. Ei tee mieli kirjoittaa mistään tai tehdä mitään. 

Itsensä vertaileminen muihin tappaa luovuuden.

Joskus taas päätän tehdä juuri niitä juttuja joita itse haluan, joista minä tykkään tai kirjoittaa niistä asioista, joita itse pidän tärkeinä. Ja kas - voin paljon paremmin, kun vain teen sitä omaa juttuani enkä liikoja mieti, mitä muut ajattelevat. Jos yrittää suosion saavuttamiseksi olla kuten kaikki muutkin, päätyy olemaan vain osa sielutonta massaa.

Loppujen lopuksi uskon ihan oikeasti, että mulla on paljon sellaisia ajatuksia ja ideoita, joita ei välttämättä ole ihan kaikilla. Ja niin on sullakin - ihan kaikilla meillä on. Eikä ne seuraajat tai Instagram-tykkäykset tee kenestäkään arvokkaampaa ihmistä.

Minä en tarvitse toisten hyväksyntää tai tykkäyksiä todisteeksi siitä, että kelpaan. Olen arvokas ja tärkeä, vaikka Instagram-kuvani ei saisi edes sataa tykkäystä.

Larissa

8 kommenttia:

  1. I feel you, samoja ajatuksia olen käynyt läpi viime aikoina. Toki jokaisesta tykkäyksestä ja seuraajasta olen todella iloinen, mutta ei se määritä minua ihmisenä tai ketään muutakaan. Yhdyn täysin tuohon lauseeseesi "itsensä vertaileminen muihin tappaa luovuuden".

    Onneksi sulla on maailman upeimpia kuvia ja varsinkin tykkään kuvista, joissa sinä olet! Lisäksi tekstisi vie usein mennessään ja sitä jää jollakin tapaa kaipaamaan lisää tai jatkoa, näin ei tapahdu kauhean monessa blogissa. Halaus ♥

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentista Emilia! Tuskimpa ollaan näitten fiilisten kanssa yksin - ja siksi ajattelin että on tärkeä kirjoittaa tästä aiheesta.

      Kiitos vielä kehuista, oot ihana! <3

      Poista
  2. Itsensä vertaaminen toisiinsa on jotenkin niin ahdistavaa :/ En pidä siitä yhtään, että vertailen joskus itseäni toisiin, koska se on oikeesti niin turhaa! Tosi samoja juttuja tulee itsekkin mietittyä.. Mutta onneksi kuitenkin suurimmaksi osaksi ottaa juuri sellaisia kuvia kuin itse haluaa, kirjoittaa mikä itsestä tuntuu hyvältä jne :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oikeassa olet - se on oikeesti tosi turhaa! Mutta niinpä, hyvä ettei päästä kuitenkaan niitä ajatuksia valtaan :-)

      Poista
  3. Samojen ajatusten kanssa välillä itsekin painin. Oon huomannut omalla kohdalla tosiaan myös sen, että mitä enemmän seuraan ja selaan muiden kuvia, sitä vähemmän toteutan omia ideoitani ja sitä vähemmän myös julkaisen instagramissa tai blogissa. Oonkin nyt viime aikoina opetellut kerta toisensa jälkeen laittamaan sivuun kaikki epävarmat ajatukset ja tehnyt vaan omaa juttua järjestelmällisesti. Siitä on ollut oikeasti apua. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, mulla on toi sama! Mutta ihana kuulla, että oot onnistunut tossa! Ja siitä tulee niin hyvä fiilis kun "uskaltaa" tehä just sitä mitä ite haluaa, koska silloin on hyvä olo itsensä kanssa ja yleensä saa myös kaikista parhainta palautetta muiltakin. :-)

      Poista
  4. Tää kaikki oli kuin mun suusta! Itselläkin on ollut työn alla postaus tästä aiheesta, mutta tää sun antoi mulle lisäinspistä sen tekemiseen :) noita alemmuuskompleksihetkiä tulee aina, mutta tärkeetä ois just oppia käsittelemään ne, etteivät ne jää vaivaamaan ja aiheuta isompaa ahdistusta.

    Elli

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei tee ihmeessä postaus, olisi kiva lukea sunkin ajatuksia aiheesta ihan kokonaisen postauksen verran :-) Mutta joo, oot aivan oikeassa!!

      Poista

Kiitos ajatuksistasi ♥